2011. január 10., hétfő

Rákóczi túrós


Ahhoz képest, hogy mennyire szeretjük a Rákóczi túróst, most először készítettem el... Szerencsére kifogtam egy űbertuti receptet, Andi oldalán. Hááát, amikor készítés közben belekóstoltam a tojáshabba, majdnem volt egy mini orgazmusom :)

Rákóczi túrós


Tészta:
  • 30 dkg liszt
  • 20 dkg margarin
  • 10 dkg porcukor
  • 1 cs. sütőpor
  • 1 cs. vaníliás cukor
  • 1 db tojássárgája
  • reszelt citromhéj (én felet használtam)

Túrós réteg:
  • 50 dkg túró
  • 3 e.k. búzadara
  • 1 tojás (én csak a sárgáját tettem bele)
  • 5 dkg cukor (ízlés szerint; több is lehet, kevesebb is - de a tojáshab nagyon édes, nem baj, ha legalább a túrótól nem ragad össze a szánk)
  • 1 cs. vaníliás cukor
  • reszelt citromhéj (itt is felet használtam)
  • mazsola (na ez nekem most kimaradt...)

Tojáshab:
  • 5 tojásfehérje
  • 30 dkg cukor
Ez szerepel az eredeti receptben, de mivel mi szeretjük a magas tojáshabot, más arányokkal operáltam :) 8 tojásfehérjéhez 35 dkg cukrot használtam.

  • baracklekvár (a tészta megkenéséhez).

Elkészítés:


A tésztához a hozzávalókat alaposan összedolgozzuk/összegyúrjuk, majd az így kapott linzertésztát kb. 25x35-ös tepsiben szétterítjük (én kézzel szétlapogattam/nyújtottam 1-1,5 cm-esre), és megsütjük. Mivel erre vonatkozó instrukciót nem tartalmazott a reci, a gázsütőm 4-es fokozatán sütöttem.


A túrós réteghez/töltelékhez valókat összekeverjük, összedolgozzuk. A megsült tésztát kivesszük a sütőből, megkenjük baracklekvárral, majd ráterítjük a túrótölteléket.


A tojáshabhoz 25 dkg cukrot kevés vízzel (amennyi pont ellepi) jól fel kell főzni (kevergetni nem szabad!), úgy, hogy a cukor gyöngyözzön, buborékosodjon. Ez egy pár perces művelet. Nem fog odakozmálni :) A karamellizálódás sem megy olyan könnyen, de ezt már ne várjuk meg...színtelen trutyit kell kapnunk. Érdemes a fenti linket (Andi oldalát) megnézni, mert Ő ott fotókkal is szemlélteti, milyennek kell lennie a cukornak. A jól felfőtt cukornak :)


A maradék 10 dkg cukrot a tojásfehérjékkel habbá verjük (nem kell teljesen készre, de hab legyen), majd még forrón a felfőzött cukrot - folytonos kevergetés mellet - belecsurgatjuk. Így verjük az egészet kemény habbá.


Az így elkészített tojáshabot rárakjuk a túrós rétegre, és szépen (vagy nem szépen) elkenjük rajta. Nekem jobban bejön az autentikus hatás (lsd. alsó kép) :) Egy evőkanállal nagyjából vízszintesre simítottam, osztán mehetett is be a sütőbe. Nem kell már sütni, csak a tojáshabot szárítani, kb. 10-15 percig, 80-100 fokon. Mivel nekem hagyományos gázsütőm van, és az ilyen "alacsony" fokot nem nagyon tud produkálni (főleg, hogy ugye a tésztasütéssel már be is volt izzulva), hát kitámasztottam a sütő ajtaját egy fakanállal.



Szép lett, finom lett, isteni lett :)

9 megjegyzés:

  1. No megint csorog a nyálam....:-))))

    VálaszTörlés
  2. Nagyon guszta! Nyami! Nekünk is az egyik kedvencünk, lehet hétvégén nekiveselkedek! Köszi!

    VálaszTörlés
  3. Úllátom, más is elgyengül tőle :) Mááár megérte megcsinálni! ;)

    Anikó, hajrá! Egyébként elkészíteni meglepően egyszerű, hiába a hosszú leírás :)

    VálaszTörlés
  4. Kipróbáltam, anyukámnak ma van a névnapja. Jelentem, szép lett, finom lett, isteni lett. :DDDDD Koszonet és hála a receptért. :D

    VálaszTörlés
  5. (vigyorog) Örülök! De a reci nem az én érdemem, én csak "megtaláltam" :)
    Egyébként ma én is újra megcsináltam :)

    Édesanyádnak Boldog Névnapot kívánok!

    VálaszTörlés
  6. Naaaa, jó. De akkor is nálad olvastam a receptet, nem a forrásodnál. :D Egyébként ahogy készítettem, jókat vigyorogtam, mert a majdnem mini orgazmusra gondoltam..... Vártam én is....:D Jott is. :D

    VálaszTörlés
  7. Nagyon szeretem a Rákóczi túrost, szinte mindennap enném. Nagyon jól néz ki, és isteni fonom lehetett:):):)

    VálaszTörlés
  8. Tücsi, nekem is az egyik kedvencem :) Éppen azon agyalok, hogy elkészítem a mákos verzióját.

    VálaszTörlés